هر آنچه در مورد احراز هویت سجام می بایست بدانید

احراز هویت سجام

احراز هویت سجام به صورت غیر حضوری چیست؟

امروزه با توسعه روزافزون فضای مجازی و استفاده مردم از سرویس‌های آنلاین، گرایش عمومی به عدم مراجعه حضوری و انجام کارها از راه دور روز به روز بیشتر می‌شود.

این موضوع برای دریافت سرویس‌های مالی و بانکی، بورس (مانند احراز هویت سجام) و بیمه، ثبت احوال و اپراتورهای موبایل به وضوح دیده می‌شود.

راهکارهایی که سازمان را قادر می‌سازد هویت مشتری را بدون نیاز به حضور فیزیکی و به صورت آنلاین تأیید کند «احراز هویت مجازی»، «احراز هویت اینترنتی» یا « احراز هویت برخط» نامیده می‌شود.

sejam احراز هویت سجام

احراز هویت غیر حضوری (آنلاین)

شرایط و فرآیند

  • فرآیند احراز هویت سجام غیر حضوری با توجه به مجوزهای دریافتی از مراجع ذی صلاح و مطابق تعرفه های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار صورت می گیرد.
    که شامل استعلام تصویر و اطلاعات موجود در پایگاه های مربوطه از قبیل سازمان ثبت احوال کشور و راستی آزمایی آن ها می باشد.

  • احراز هویت سجام الکترونیکی صرفاً برای هر کد ملی صرفا یک مرتبه امکان پذیر است.

  • در احراز هویت سجام فرایند بارگذاری ویدیو سلفی مجهز به الگوریتم های تشخیص زنده بودن تصویر و تشخیص چهره می باشد.

  • با عنایت به دقت زیرساخت ها و سامانه مربوطه، چنانچه فرآیند احراز هویت سجام الکترونیکی به دلیل عدم احراز مطابقت تصویر اخذ شده با تصویر موجود در سازمان ثبت احوال کشور تکمیل نگردد، در این حالت احراز هویت الکترونیک امکان پذیر نبوده و جهت احراز هویت سجام باید به یکی از مراکز احراز هویت سجام مراجعه نمایید.

  • احراز هویت الکترونیک صرفاً برای شخص ایرانی اصیل و بالای ۱۸ سال قابل انجام بوده و برای نمایندگی از قبیل ولی، قیم، وکیل و … صرفاً احراز هویت حضوری قابل انجام می باشد.
  • در صورت عدم موفقیت احراز هویت الکترونیک، مبلغ پرداخت شده عودت نمی گردد.

  • ورود به سامانه جهت احراز هویت سجام الکترونیکی به منزله آگاهی و پذیرفتن کامل کلیه شرایط، قوانین و مقررات بازار سرمایه می باشد.

  • رعایت پوشش موجه و حجاب اسلامی برای کلیه احراز شوندگان الزامی است و درصورت تخلف قطعاً از سوی مرجع احراز هویت الکترونیک مردود خواهد شد.
  • در اخذ تصویر و ویدئو، پس زمینه ساده و نور مناسب ضروری است.
ورود به سامانه غیر حضوری آنلاین

برای احراز هویت سجام به صورت غیر حضوری باید چیکار کنیم؟

برای انجام احراز هویت الکترونیک، لازم است قبلاً در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌ و احراز هویت سجام نشده‌ باشید.

در این صورت وارد بخش استعلام سجام شده و احراز هویت خود را انجام دهید. در صورتی که دارای شرایط فوق هستید، وارد بخش ثبت نام شده، مشخصات مورد نیاز را در فرم‌های مربوطه وارد و پس از ارسال تصویر امضاء خود، در نهایت ویدئوی سلفی خود را آپلود کنید و احراز هویت خود را تکمیل کنید.

از آنجایی که اطلاعات شناسایی در مراحل قبلی، تحت فرم‌ ثبت‌نام از کاربر دریافت شده‌اند، بمنظور راحتی هر چه بیش‌تر کاربران، برای احراز هویت و تکمیل فرآیند، صرفاً یک ویدئو سلفی بمدت ۱۵ ثانیه مورد نیاز است و به ارائه هیچگونه مدرک شناسایی نیاز نیست.

با توجه به اینکه تایید و احراز ویدئو سلفی توسط تکنولوژی و الگوریتم‌های قدرتمند هوش مصنوعی با دقت بالا صورت می‌گیرد،بسته به سرعت اینترنت، احراز هویت الکترونیک بورس، تنها در حد چند ثانیه تا چند دقیقه زمان می‌برد که نسبت به متصدی انسانی برای احراز هویت، زمان بسیار چند متر است.

ویدئو سلفی در واقع برای اثبات حضور و زنده بودن فرد استفاده می‌شود. دریافت این ویدئو برای حصول اطمینان از این موضوع است که مالک اصلی اطلاعات در پشت گوشی تلفن همراه قرار داشته و شخص دیگری هویت او را جعل نمی‌کند.

در واقع، این ویدئو با الگوریتم‌های پیچیده و قدرتمند هوش مصنوعی (یادگیری ژرف) و Liveness detection پردازش شده و زنده و واقعی بودن آن تشخیص داده می‌شود.

از آنجایی که می‌توان با استفاده از فناوری تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection) از زنده بودن کاربر در لحظه ضبط ویدئو اطمینان حاصل کرد و همچنین قابلیت ارسال ویدئوی چهره از هر جایی و در هر زمانی از شبانه‌روز ممکن است، بنابراین با استفاده از ویدئوی سلفی و هوش مصنوعی، امکان حذف نیاز به حضور شخص فراهم می‌گردد.

برای احراز هویت الکترونیک بورس، به تلفن همراه هوشمندی نیاز است که دارای دوربین سلفی بوده و قابلیت نصب نرم‌افزارهای مختلف بر روی آن وجود داشته باشد.

خیر، تعداد دفعات احراز هویت الکترونیک، به گوشی تلفن همراه وابسته نیست و به ازای هر کدملی، امکان یک بار احراز هویت وجود دارد.