آشنایی با مدرن­ترین سیستم­های احراز هویت

احراز هویت به پروسه تایید هویت یک فرد در یک سیستم مالی یا اداری گفته می­شود. در طول تاریخ و به­مرور زمان مکانیزم انواع احراز هویت، پیچیده­تر شده و به امنیت آن افزوده شده است. این مکانیزم این­گونه عمل می­کند

که با جمع­آوری داده از افراد مختلف و انطباق آن با داده­های ذخیره شده در سیستم هویت فرد تایید شده و عملیات مورد درخواست وی اجرایی می­شود.

در این مطلب به چند نمونه از انواع احراز هویت اشاره خواهیم داشت و جدید­ترین روش­های کار را بررسی خواهیم کرد.

انواع احراز هویت

سیستم­های احراز هویت عملیات جمع­آوری و انطباق داده­ها را به چند روش مختلف انجام می­دهند. داده­های جمع­آوری شده هر­چه یکتا­تر و غیر­قابل شبیه­سازی باشند، نتیجه کار دقیق­تر خواهد بود و کار با­موفقیت انجام خواهد شد. دز زیر به نمونه­هایی از داده­های جمع­آوری شده می­پردازیم:

  • چیزی که فقط شما می­دانید: روشی ساده در پروسه تایید هویت که از امنیت بالایی در عصر حاضر نیز برخوردار نیست. مواردی نظیر رمز دوم کارت بانکی شامل این دسته­بندی است.
  • چیزی که فقط شما دارید: شامل وسایل و ابزاری است که فقط در دسترس شما می­باشد. کارت بانکی یکی از این ابزار است که اگر به­دست فرد دیگری افتاده باشد می­تواند به­جای شما از آن استفاده کرده و هویت شما را به­خود بگیرد. این روش امنیت بیشتری از روش قبلی دارد اما موارد جعل هویت افراد در آن غیر­ممکن نیست.
  • چیزی که شما هستید: این مورد از دو نمونه قبلی امنیت بسیار بالاتری دارد. موارد استفاده از قسمتی از بدن هر فرد به عنوان نمونه اطلاعات قابل اتکا شامل استفاده از اثر انگشت، الگوی مردمک چشم، الگوی کف دست، صدا و DNA می­شود. به­این روش احراز هویت بیومتریک گفته می­شود و جزو جدید­ترین روش­ها و با خطای بسیار کمتر از دیگر روش­های موجود است.

احراز هویت بیومتریک چیست؟

در روش احراز بیومتریک، داده­های یکتا و منحصر­به­فرد هر نفر در یک سیستم کامپیوتری ذخیره می­شود و در هنگام تایید هویت افراد از این داده­ها برای تطبیق با نمونه جدید استفاده خواهد شد. برای مثال اثر انگشت هیچ دو نفری با­هم یکسان نبوده و می­تواند به عنوان یک داده یکتا مورد استفاده قرار بگیرد. سیستم­های پیچیده و مدرن نرم­افزاری همچنین قادر به پردازش، تفکیک و تشخیص صدای افراد هستند. این نرم­افزار­ها با استفاده از داده­های دریافتی از دوربین نیز می­توانند عملیات­های پیچیده­ای را برای احراز هویت افراد از روی چشم یا خطوط کف دست آن­ها انجام دهند.

با مدرن ترین سیستم های احراز هویت آشنایی با مدرن ترین سیستم های احراز هویت بیومتریک با هوش مصنوعی

موارد استفاده از احراز هویت بیومتریک

احراز بیومتریک در انواع خدمات و کالا­های تجاری نظیر تلفن­های همراه مدرن استفاده می­شود. بسیاری از مشاغل نیز از این روش برای احراز هویت کارکنان خود و ثبت ساعات کاری آنان استفاده می­کنند. از دیگر موارد استفاده از این روش در سامانه­های نگهداری از اطلاعات مهم نظیر سرورها است. در این مکان­ها دسترسی افراد به احراز بیومتریک محدود می­شود تا از ورود افراد متفرقه جلوگیری شود. هم­چنین رنج وسیعی از خدمات دولتی، بهداشتی و درمانی و دیگر امور قانونی به این روش وابسته هستند.

مزایای احراز هویت بیومتریک

این روش نسبت به روش­های قدیمی­تر مزایای بیشتری را در اختیار ارائه­دهندگان خدمات قرار می­دهد. از جمله مزایای مورد توجه آن می­توان به راحتی استفاده اشاره کرد. دستگاه کامپیوتری اطلاعات بیومتریک شما را در کسری از ثانیه دریافت می­کند و در قدم اول مدت زمان قابل توجهی را کاهش می­دهد. چرا که نیازی به وارد کردن اطلاعات توسط شما باقی نخواهد ماند. هم­چنین اطلاعات دریافت شده در مدت زمان بسیار کوتاهی با اطلاعات ذخیره شده از قبل مطابقت داده می­شود و در یک چشم بر­هم زدن این پروسه تکمیل خواهد شد.

امنیت احراز بیومتریک نیز بسیار بالاتر از روش­های سنتی است. هک، سرقت و از دست دادن اطلاعات یا وسایل هر فرد بسیار آسان­تر از سرقت یا شبیه­سازی اطلاعات بیومتریک و یکتای او است. هم­چنین کاربر نیازی به ذخیره­سازی اطلاعات بیومتریک خود نداشته و این اطلاعات را همیشه با خود حمل می­کند و امکان گم کردن یا از دست دادن آن را ندارد.

جمع­ بندی

روش­های احراز هویت هم­چنان در حال تکامل هستند و روز­به­روز بر پیچیدگی و دقت آن­ها افزوده می­شود. از آخرین دستاورد­های تکنولوژی در این زمینه می­توانیم به استفاده از هوش مصنوعی در این فرآیند اشاره کنیم. هوش مصنوعی الگوریتم­های پیچیده کامپیوتری را در مدت زمان کمتر و با دقت بالاتری پردازش می­کند. این روش نیز به­صورت آنلاین اجرا می­شود و قابلیت دریافت درگاه اینترنتی برای سازمان­ها و ادارات را فراهم می­آورد.