امنیت شبکه های کامپیوتری از دغدغه هایی است که ما اینروزه به دنبال راه حل هایی هستیم تا بتوانیم در این حوزه اطلاعات خود را گسترش داده و به عنوان بهترین در این عرصه فعالیت کنیم.

از این رو شرکت آی‌تی ساز (احرازشو) بوسیله متد هوش مصنوعی توانسته است راه کار هایی را برای این بخش پیدا کند، شما می توانید با شماره تماس احرازشو تماس گرفته و اطلاعات کاملتری نسبت به این موضوع دریافت نمائید.

هوش مصنوعی چیست ؟

تعریف مشخصی از هوش مصنوعی وجود ندارد اما به طور کلی  هوش مصنوعی عامل هایی(سامانه هایی) است که به شکل منطقی فکر می کنند یا عمل می کنند. همچنین میتوان گفت هوش مصنوعی سامانه هایی است که مثل انسان فکر می کنند یاعمل می کنند. این علم کاربرد های بسیاری در مهندسی، پزشکی، کامپوتر و… دارد.

زبان های برنامه نویسی که جهت توسعه هوش مصنوعی  استفاده می‌شود، سی پلاس پلاس، جاوا، پایتون، Lisp و Prolog  می‌باشد.

حال با درک مفهوم هوش مصنوعی به امنیت شبکه در هوش مصنوعی می پردازیم.

دسته بندی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به دو دسته‌ی ضعیف و قوی تقسیم می شود.

هوش مصنوعی ضعیف: هوش مصنوعی ضعیف سیستمی(عاملی) است که جهت پیاده سازی یک وظیفه و هدف خاص، ایجاد شده اند. بازی های ویدیویی مثل شطرنج نمونه ای از هوش مصنوعی ضعیف می‌باشد.

هوش مصنوعی قوی: هوش مصنوعی قوی سیستمی(عاملی) است که عملکرد آن به انسان نزدیک تر است و از سیستم مجهزتر و کامل تری ایجاد شده است. سیستم های موجود در اتاق جراحی نمونه ای از این سیستم ها است.

امنیت شبکه های کامپیوتری چیست؟

امنیت شبکه کامپیوتری تمامی اقداماتی ست که با هدف پیشگیری از بوجود آمدن مشکلات امنیتی در شبکه های کامپیوتری انجام می شود. خدمات امنیت شبکه به دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری ارائه می شود.

خدمات امنیت شبکه شامل کنترل دسترسی ها، نصب نرم افزارهای آنتی ویروس، برقراری پروتکل های امنیتی، جلوگیری از درز اطلاعات، امنیت ایمیل، نصب فایروال ها، مجازی سازی عملکرد شبکه، امنیت وب و… است.

خدمات ارائه شده برای برقراری امنیت شبکه های کامپیوتری، با توجه به بزرگی شبکه ها و اهمیت آنان متفاوت است.

نقش هوش مصنوعی در امنیت شبکه

هوش مصنوعی توانسته است تحولی عظیم در امنیت سایبری ایجاد کند. هوش مصنوعی که به اختصار AI گفته می شود، با کپی کردن و اضافه کردن اطلاعات اضافی، سطح علمی خود را ارتقاء دهد و با تجزیه و تحلیل داده های خطرناک به مقابله با حملات سایبری می‌پردازد.

تأثیرات هوش مصنوعی در امنیت سایبری

برخی متخصصان معتقداند که هوش مصنوعی در امنیت شبکه علاوه بر تأثیرات مثبت، تأثیرات منفی هم دارد. زیرا محدودیت هایی برای هوش مصنوعی جهت ایفای نقش امنیتی در شبکه های کامپیوتری، وجود دارد. نمونه هایی از این محدودیت ها موارد زیر است.

دسترسی نداشتن به برخی اطلاعات: الگوریتم های هوش مصنوعی جهت  ارائه خدمات امنیت شبکه برای مقابله با حملات سایبری به مجموعه داده هایی مانند کدهای مخرب و کدهای آلوده و بدافزار و… نیاز دارند که برخی از شرکت ها و سازمان ها شرایط کسب این داده ها و اطلاعات را ندارند.

کمبود سرمایه: راه اندازی هوش مصنوعی نیاز به سرمایه و زمان دارند که برخی از سازمان ها و شرکت ها با کمبود سرمایه و زمان روبرو هستند.

امنیت شبکه های کامپیوتری